Jump to content


abdelouahed

Member Since 19 Feb 2013
Offline Last Active Dec 15 2017 06:26 PM
-----

Topics I've Started

الجذور التاريخية لمكة شرفها الله تعالى

05 March 2013 - 04:36 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

يسعدني أن أبدأ موضوعا جديدا وهو في غاية الأهمية إذ أبحث فيه عن الجذور التاريخية لمكة المكرمة والبداية بكتاب الجغرافيا لبطليموس


I am glad to start a new topic very interest; i search in it the historical roots of Mecca , starting by "Geography" book of Ptolemy - about 85 AC 165 AC-.
The image below illustrates the page 137; places and towns of Felix Arabia; i have put three places in a red rectangle:

Zabram region longitude 69° 20' latitude 20°
Centos village longitude 69° 20' latitude 21° 30'
Thebe town longitude 69° 40' latitude 21°

So there was three places in the region of mecca one village and one town and Zabram region


Posted Image

In his fifth book of geography -page 129- he gave the coordinates of Petra longitude 66° 45', latitude 30° 20' N
The longitude difference between Petra and Centos village is 2° 35'

In our days longitude of Petra is 35° 26' E, if we add the 2° 35' difference we get 38° 01'
And the result: we are near to Mecca coordinates in our days which are:
Longitude: 39° 49' East
Latitude: 21° 25' north

An error in latitude of 5 minutes of arc is tolerable in that age.
An error of 1° 38' ( one degree 38 minutes of arc) in longitude also is very tolerable comparing to Ptolemy's error in defining the length of mediterranean sea which was 20 degrees of arc - His result was 62° and our days result is 42°-

I ask if Mecca was known as Centos village, if so that is a proof of the existence of the Holy city of islam in the second century and before that age.

Sana'a mosque and its qibla direction

25 February 2013 - 12:10 PM

In this topic i'll mention a part of my book titled: " Shifaa elmaradh fi tahkik qiblat ahl el-ardh "; that means : « Cure of disease in earth-people qibla achievement » ; a fiqh and geodesic research in arabic.

ذكر بعض الأحاديث من كتاب تاريخ صنعاء

1-عبد الرزاق قال حماد بن سعيد بن رمانة قال أخبرني بعض أشياخي أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أمر وبر بن يوحنس الأنصاري حين أرسله الى صنعاء واليا عليها فقال –"ادعهم إلى الإيمان،فإن أطاعوا لك به فاشرع الصلاة، فإذا أطاعوا لك بها ،فمر ببناء المسجد لهم في بستان باذان من الصخرة التي في أصل غمدان واستقبل به الجبل الذي يقال له ضين". فلما ألقى إليهم وبر هذه الصفة من النبي صلى الله عليه و سلم في المسجد، و قدوم أبان بن سعيد، فأس المسجد على هذه الصفة في بستان باذان في أصل الصخرة و استقبل به ضين.
2-قال أبو محمد حدثني يوسف بن عبد الرحيم بن حميد بن سليمان بن شروس قال سمعت ابن رومي يقول أن رجلا من أهل صنعاء قال سمعت أباك عبد الرحيم يذكر أن أبان بن سعيد هو الذي أمر ببناء مسجد صنعاء ما بين غمدان إلى الحجرة الململة فوجدت الحجرفي زقاق ابن ثمامة فكبر الناس.
3-قال الكشوري ذكر بعض المشائخ أن مسجد ضهر بني سنة سنة يعني أول سنة التأريخ و مسجد صنعاء سنة ست من التأريخ و ذكر لي أن جدته أول من أسلم بصنعاء بمنزل في المصرع مصرع الجزارين.
4-قال أبو الحسن سليمان بن وهب عن النعمان بن بزرج في حديثه قال كان يعلى من أصحاب أبان و يروى أن وبر بن يحنس كان أيضا من أصحاب أبان و روي أن المهاجر لما تخلف عن غزوة تبوك فوجد عليه رسول الله صلى الله عليه و سلم وكان اسمه الوليد، و إنما سماه رسول الله صلى الله عليه و سلم المهاجر فرأت أخته زوجة رسول الله صلى الله عليه و سلم و هي أم سلمة النبي طيب النفس فأرسلت إلى أخيها المهاجر أن ادخل على رسول الله صلى الله عليه و سلم و اعتذر اليه، ففعل فرضي عنه، واستعمله على صنعاء فسار حتى بلغ أدنى اليمن ثم أخبر أن الأسود العنسي الكذاب قد غلب على صنعاء فرجع إلى المدينة فلم يزل الأسود مقيما بصنعاء حتى قتله قيس بن مكشوح المرادي و داذويه بن هرمز و فيروذ الديلمي، فيروى أن رسول الله صلى الله عليه و سلم بعث وبر بن يحنس الكلبي الى صنعاء فنزل في كنيسة صنعاء عند بابها و قد مات باذان الفارسي و استخلف داذويه على صنعاء و كان ابن أخيه فلما قدم وبر بن يحنس أنزله داذويه عند باب صنعاء الذي يلي قبليها قال و لما قتل قيس و داذويه و فيروز الأسود الكذاب بعثوا برأسه إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم فكتب إلى وبر يبني حائط باذان مسجدا و يجعله من الصخرة إلى موضع جدره، و يستقبل بقبلته ضينا و هو جبل مرمل، فهذا ما روى. فمنهم من قال بناه المهاجر و منهم من قال بناه فروة و الله أعلم بذلك و كل هؤلاء دخلوا صنعاء في ما روي في أيام رسول الله صلى الله عليه و سلم.

ذكر حديث من معجم الطبراني الأوسط (طبعة الحرمين)

* الحديث831 حدثنا أحمد بن يحي الحلواني قال نا إبراهيم بن محمد بن عرعرة قال نا عبد الملك بن عبد الرحمن الذماري عن النعمان بن بزرج قال حدثني ابن رمانة قال قال وبر بن عيسى الخزاعي (مكتوب في هامش الكتاب كذا في الموضعين بالأصل و صوابه "يحنس" كما في الثقات 42913 و الاستيعاب 2716 و الاصابة 9110) "قال لي رسول الله إذا بنيت مسجد صنعاء فاجعله عن يمين جبل يقال له ضين".

The meaning of the colored phrases is: Mohamed PBUH ordered Ouabr bin Yohannes Elkhozaai to build the mosque of Sana'a in the garden of Badhan in the rock of the origin of Ghomdan palace and to direct its qiblah to the mountain of Dhain.

So, to perform this i did this work using google earth and the spherical calculations, i found this miraculous concord between the reality and mohamed's hadith.

If we prolong the line from the Sana'a mosque passing per Dhain mountain it will reach the Kaaba in its center.

In the sunnah there are no hadiths precising in detail the method to direct mosques to the qibla except those of sana'a.

The people of yemen consider this as an origin to define the qibla of all their mosques.

I am sure that there is no one in the age of Mohammed PBUH except him can define a direction from distant cities like this accuracy.

So this was a real miracle.

نقاش بالعربية

19 February 2013 - 10:01 AM

مرحبا:

هل هناك من يتكلم اللغة العربية في هذا المنتدى؟
وخاصة مؤلف كتاب جغرافية القرآن، دان جيبسون.
لدي الكثير لأناقشه.